امروز برکت خیلی فراوان است. نیمه ماه معظم شعبان از سحر این روز بزرگ که دروازههای لیلة القدر را گشودهاند. چون شب نیمه شعبان از نظر باطنی پهلو میزند به لیله القدر. در بعضی از روایات داریم که لیلة القدر اهل بیت است. لطیف است تعبیر. از همین شب عزیز در واقع لیلة القدر آغاز میشود. بعضی از مشایخ ما در باره لیلة القدر این نکته را گفتهاند که لیلة القدر دارای مراتب است. یعنی هر کدام از این شبهای تعریف شده یک سهمی و نصیبی از لیلة القدر را دارد. شب نیمه شعبان شب آغاز است. یعنی در واقع افتتاح لیلة القدر است. آن برنامه افتتاحیه لیلة القدر است این شب نیمه شعبان. تا برسد به شب نوزدهم که آن شبی است که دفاتر و صحائف و اینها را باز میکنند. تا شب بیست و یکم که مینویسند. تا شب بیست و سوم که امضاء میکنند. این مراتب یعنی این. از سحر گذشته این آغاز شد. افتتاحیه لیلة القدر است. آن وقت روز نیمه شعبان از آن حقیقتی که در شب نیمه هست نصیب دارد. در مورد سایر شبهای قدر هم همین است. میگویند روزش در فضیلت ملحق به آن شب عزیز هست. این ویژگیاش هست.
بر شرف این قطعه ممتاز از زمان افزوده شده ولادت باسعادت حضرت مهدی علیه الصلوة و السلام و عجل الله تعالی فرجه الشریف که به این ترتیب میشود نورٌ علی نور. یهدی الله نوره من یشاء. خیلی خوشحالیم، نمیشود توصیف کرد این لحظات را که خدای متعال به ما عمر داده، به ما توفیق داده به این قطعه از زمان رسیدیم این امید در دلهای ما پیدا میشود که ان شاء الله به اوج لیلة القدر هم برسیم ان شاء الله. مسأله ولادت امام عصر علیه الصلوة و السلام در نیمه شعبان و نسبتش هم با لیلة القدر یک بشارت خاصی در خودش دارد. چون حقیقت لیله القدر با امام(ع) هست. امیر لیلة القدر امام زمان(عج) است. «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» نزول فرشتگان به محضر امام(ع) هست. سبب متصل بین الارض و السماء اوست. آن وقت این جا نوبت آن کسی است که خاتم الاوصیاء است. جمعبندی کننده است. کسی که کار خاتم الانبیاء را جمعبندی میکند، یک چنین آرمانی دارد. چون فرمود «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» این که فرموده «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» فرمودند این تا حالا که نشده که. یعنی یک کسی باید بیاید که این را جمعبندی کند و این اتفاق بزرگ رخ بدهد. بلکه دین خاتم بر همه ادیان، بر همه مذاهب غلبه کند. و حاکمیت مطلق و کلی پیدا کند. «يَعْبُدُونَني لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئاً» آن هم لطیف است. «دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ» دین مرضی یعنی اسلام علوی. این مستقر بشود. ان شاءالله آن روز را ببینیم به لطف خدا ان شاء الله، آرزویش را داریم و میخواهیم از صمیم قلب که آن روز را مشاهده کنیم. بعد هم این دعای عهد هم که میخوانیم یک بشارت تکمیلی هم دارد که اگر هم اجل به ما مهلت نداد و ما به آن روز نرسیدیم از خدای متعال توقع داریم که ما را همراه آن حضرت و در ایام آن حضرت برگرداند. چون آن روز خیلی تماشایی است. روز مهدی خیلی تماشایی است. خیلی عجیب است. ما یک گوشههایی از آن را در مطلع الفجر آن طلوع خجسته دیدیم. یک گوشههایش را چشیدیم. نسل ما یک شیرینیهایی را چشیده که دیگران نچشیدند. ما لذا شدیم یک نسل پرتوقع. اصلاً حال ما با دیگران قابل مقایسه نیست. قرنها طول میکشید چنین اتفاقاتی نمیافتاد. اما ما یک چنین نسلی هستیم. ما با چشمان خودمان متلاشی شدن یک طاغوت ریشهدار را دیدیم و شیرینی آن را چشیدیم. این کلمه مبارکهای که مطلقش مربوط به حضرت ولیعصر(ع) است که «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ» ما دورنمای آن را مشاهده کردیم. و بعد و بعد و بعد. آن چه که پیش آمده از اتفاقات بسیار بزرگ و تاریخساز که همه توی این سی و چند سال پشت سر هم رخ داده. عرض میکنم ما بد عادت شدیم. از این که یک وقت مثلاً گردن آن صدام مستکبر زیر چکمه یک سربازی قرار بگیرد مثل این که تعجب نمیکنیم. از این که نامبارک ملعون توی قفس قرار بگیرد دیگر مثل این که برای ما عادی شده. از این که مشاهده کنیم از اقصی نقاط عالم نسبت به دین حق اقبال نشان میدهند مثل این که برای ما خیلی عادی شده. «يَدْخُلُونَ في دينِ اللَّهِ أَفْواجاً» این جلوی چشم ماست. لذا من توی دعای خودم این جوری میگویم حالا شما هم ببیند این جوری خوب است. در گفت و گوی با حضرت حق عرض میکنم خدایا تو ما را این جوری بار آوردی دیگه، این نسل را، این عصر را، این گونه قرار دادی. این قدر کام ما را شیرین کردی به این گشایشها، به این فتوحات دیگر فقط و فقط ما منتظر آن فتح نهایی هستیم. تو که این همه کام ما را شیرین کردی دیگر این کار را تمام کن. ما را برسان به آن روز بزرگ. در آن دعای عهد هم میگویید که اگر حالا به هر حال نشد، اجل زودتر آمد ما باید بیاییم آن روز را ببینیم.
روز مهدی دیدنی است. تماشایی است برای مؤمن. خود مهدی(ع) تماشایی است. تمام انبیاء مشتاق تماشای طلعت رشیده هستند. «اللَّهُمَّ أَرِنِي الطَلْعَة الرَّشِيدَةَ، وَ الغُرَّة الْحَمِيدَةَ» آن چشم روشنی همه انبیاء و اولیاء. آن روز خیلی دیدنی است و خیلی حسرت دارد که کسی آن روز نباشد. تازه گفتند خودتان را خیلی خوب بسازید اگر آن ظهور در ایام شما مقدر شد که خوش به سعادتتان، در کنار حضرت قرار میگیرید در خیل یاران حضرت. اگر هم نشد خیلی شما را برمیگردانیم. آن جا هم میگویید «فَأَخْرِجْنِي مِنْ قَبْرِي، شَاهِراً سَيْفِي، مُجَرِّداً قَنَاتِي، مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعِي فِي الْحَاضِرِ وَ الْبَادِي» من برگردم، من از قبر برخیزم. در روایت هم داریم که رجعت اتفاق میافتاد. اگر خودت را خوب ساخته باشی نگرانی ندارد آن روز هستی خلاصه، آن روز را درک میکنی و مشاهده خواهی کرد. خلاصه خیلی روز خوبی است.