متن بیانات در جمع قرارگاه ملی خواهران(دومین اجلاس کنگره دوازدهم) 1396/7/19


پیوند های مرتبط »

در پرتو انقلاب کبیر اسلامی، ملت‌های آزاده‌ی جهان و مستضعفان و مسلمانان عالم بهره‌مند شدند و این موج، یک موج فراگیر جهانی بود و مرز‌ها را درنوردید و در بین ملل مختلف آثار خود را گذاشته است و پیش می‌رود. امانت‌داریِ این امانت بزرگ، مسئولیت بسیار خطیری است؛ به‌ویژه آنکه باید این پیشگامی و طلایه‌داری را برای خود حفظ کنیم. فراموش نکنیم که این افتخار بزرگ به‌آسانی باقی نمی‌ماند.

ایام سوگ اهل‌بیت (علیهم السلام) را به ساحت مقدس حضرت بقیت‌الله الاعظم تسلیت عرض می‌کنیم.

امیدواریم این اجلاس که در چنین زمانی برگزار شده است، مورد عنایت آن حضرت قرار گیرد؛ به‌ویژه که این کنگره با نام و یاد حضرت مهدی (علیه السلام) آغاز شده است.

 

چند تشکر

بحمدالله از برنامه‌هایی که تاکنون در این جلسه ارائه شد، بهره‌مند شدیم؛ مخصوصاً افاضات دوست و برادر عزیزم جناب آقای دکتر حداد عادل که مطالب بسیار خوبی را جهت شناخت موقعیت کنونی مطرح کردند. ان‌شاءالله عزیزان مطالب ایشان را مرور کنند تا بیشتر بهره‌مند شوند. آقای حداد عادل جمع بین سیاست و شعر و علم است و روحیه‌ی انقلابی ایشان، ترکیب بدیع و جذابی در شخصیت مفید و ارزشمند ایشان رقم زده است. بحمدالله با تشکیلات ما هم آشنایی دیرین دارند. امیدواریم خداوند ایشان و همه‌ی یاران رهبر عزیز را حفظ کند و سربلند نگاه دارد.

از سرود خیلی خوب دانش‌آموزان عزیزمان فیض بردیم. خیلی خوش‌ترکیب و خوش‌مضمون بود. سرود اول تازگی هم داشت و نکته‌های خوبی را در خود جای داده بود. سبک اجرا و هماهنگی کار خیلی خوب بود و رهبری گروه خیلی خوب کار خود را انجام می‌داد. اگر تذکری را که گفتم، رعایت کنند، خیلی خوب‌تر خواهد شد.

مجری بزرگوار هم جلسه را با یاد و نام سالار شهیدان آغاز کردند و به جلسه‌ی ما حال و هوای عاشورایی و محرّمی دادند.

آقای علامتی گزارش مختصری را همراه با هداف کنگره در ابتدای جلسه بیان کردند که از ایشان هم ممنون هستم.

بحمدالله جلسه‌ی ما جلسه‌ی خوب و ممتازی بود. هم اعضای قرارگاه ملی جاری تشریف دارند و هم اعضای قرارگاه جدید. ان‌شاءالله خدای متعال همت و تلاش آن عزیزان را به لطف خود بپذیرد و بهترین پاداش‌ها را به آنان عطا نماید، و به عزیزان جدید نیز توفیق دهد. عضو دانش‌آموزی را خوب انتخاب کنید. قبلی که خیلی خوب انتخاب شده و طراز بود.

در جلسه‌ی ما، مسئولان محترم استان‌ها حضور دارند و از این عزیزان به خاطر همت و تدابیر و برنامه‌ها و حضورشان تشکر می‌کنم. از معاونین محترم خواهر حاضر در جلسه که بانوانی مؤمن و مجاهد و موفق هستند و بانیان استانی این برنامه، سپاسگزارم و برایشان آرزوی موفقیت دارم. از خانم ملکی نیز به خاطر زحماتشان قدردانی می‌کنم. از اعضای محترم شورای مرکزی اتحادیه که حضور دارند و عزیزانی که همت کردند و مبانی این اجلاس ملی با تدابیر آن بزرگواران، مخصوصاً جناب آقای ملکی، شکل گرفته، تشکر می‌کنم.

 

حجی متفاوت

من یکی از خوشبخت‌ترین حاجی‌های امسال بود. حج اولی بودم و تجربه نداشتم، اما گویا اولی‌ها خاطرات خوبی برایشان ایجاد می‌شود. برای بنده بسیار شیرین و گوارا بود؛ چراکه اعمال و مناسک حج را با شما‌ها انجام دادم. مسجدالحرام و عرفات و منا می‌رفتم و شما هم با من بودید؛‌ زیرا به یاد شما بودم و مطمئن بودم که دعای شما همراه ما است. دعا‌های خوب و مفصلی برای شما داشتم؛ ان‌شاءالله همه‌ی آنها مستجاب شود. امیدوارم خداوند در جوانی و با معرفت فراوان، این سفر الهی و پر رمز و راز و فوق‌العاده را روزی شما گرداند.

 

وظیفه‌ی خطیر اتحادیه در دوران کنونی

مطالب آقای دکتر حداد عادل، نگاهی دوباره به انقلاب اسلامی در آستانه‌ی چهل‌سالگی آن بود. مطالب ایشان را مدنظر داشته باشید؛ چراکه به تعبیر رهبر عزیز و عالی‌قدر، شما افسران جنگ نرم این میدان هستید.

ما چه وضعیتی باید داشته باشیم تا بتوانیم از عهده‌ی ایفای نقشِ امروز و فردا برآییم و امانت‌دار شایسته‌ای برای این نهضت بزرگ و انقلاب عظیم و الهی باشیم؟ بهره‌بردار اول انقلاب اسلامی، ملت ایران بودند؛ اما منحصر به ملت ایران نبود و خداوند این هدیه را به بشر آخرالزمان عنایت کرد.

در پرتو انقلاب کبیر اسلامی، ملت‌های آزاده‌ی جهان و مستضعفان و مسلمانان عالم بهره‌مند شدند و این موج، یک موج فراگیر جهانی بود و مرز‌ها را درنوردید و در بین ملل مختلف آثار خود را گذاشته است و پیش می‌رود. امانت‌داریِ این امانت بزرگ، مسئولیت بسیار خطیری است؛ به‌ویژه آنکه باید این پیشگامی و طلایه‌داری را برای خود حفظ کنیم. فراموش نکنیم که این افتخار بزرگ به‌آسانی باقی نمی‌ماند.

شخص شما و انجمن شما چه کار باید بکنید و چه مسئولیتی الان بر عهده‌ی شما است؟ همه‌ی افراد خبره و مطلع که ریشه‌های انقلاب اسلامی را مطالعه کرده‌اند، معتقد هستند مکتب عاشورا و نهضت حسینی، ریشه‌ی این انقلاب بوده است. با این سرمایه‌ی عظیم این نهضت بزرگ انجام شده و بحمدالله ادامه دارد.

 

بهترین زمان برای ایفای نقش جوانان مؤمن انقلابی

وضعیت، هم به لحاظ داخلی و هم منطقه‌ای و هم بین‌المللی، کاملاً برای ایفای نقش جدید نسل جوان مهیا است. به نظر من هیچ‌وقت برای ایفای نقش یک جوان مؤمن متعهد انقلابی، بهتر از الان نبوده است. هیچ‌وقت زمانه این‌قدر مناسب نبوده که انجمن اسلامی بتواند تأثیرگذار باشد. وضعیت برای طلوع و درخشش و ایفای نقش خیلی مناسب است.

در داخل کشور کافی است ماجرای آقا محسن را ببینید. من در جلسه‌ی اول به مناسبت مطرح شدن ماجرای شهید حججی عرض کردم که این شهید عزیز از هویت انقلابی نسل جدید رونمایی کرد. در بیانات رهبر عزیز و عالی‌قدرمان تفصیل این مطلب را شنیده‌اید. این نکته به‌مراتب از نکته‌های دیگر مهم‌تر است. در مورد شهدای حریم و حرم، کار و مطلب و نکته‌های فراوانی داریم که مغفول مانده است.

هم برای ما و هم برای دشمنان ما این مطلب قابل ملاحظه است که خط انقلاب اسلامی به رغم همه‌ی بدخواهی‌ها و دشمنی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مادّی و غیرمادّی دشمنان، همچنان زنده است و ادامه دارد و به‌ویژه در نسل جدید با همان شور و نشاط و حتی فهم بیشتر و شعور بالاتر ادامه دارد. باید روی این نکته درنگ کنیم.

وقتی حججی شهید شد، به قرآن کریم تفأل زدم و این آیه آمد که سخن از رو کردن به ساحت قدس ربوبی و توجه به حضرت حق در اوج تسلیم دارد: «مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ...؛[1] هر كس كه خود را با تمام وجود به خدا تسليم كند، و نيكوكار باشد...». او خالصانه تسلیم شد و همه‌چیز خود را محسنانه به ساحت قدس ربوبی تقدیم کرد. شهادت او در آستانه‌ی چهل‌سالگی انقلاب، از روحیه‌ی انقلابی نسل جوان ما رونمایی کرد و شاهد صدقی بر جمله‌ی رهبر عزیز و عالی قدرمان شد که همیشه تأکید داشتند نسل فعلی از نسل اول انقلاب کم ندارد و بلکه بهتر است. در مقام تحلیل، شاهد‌هایی برای این سخن از راه می‌رسد و آقا محسن، شاهد صدقی بر این کلام بود که به تعبیر رهبر عزیز، نماینده نسل جدید شد.

آقا فرمودند ایشان ملت ما را عزیز کرد. انسان‌ها در ارتباط با ساحت قدس ربوبی و حضرت حق، چه پایه و جایگاهی در اثرگذاری پیدا می‌کنند!؟ انسان گمنامی که در شهرستانی فعالیت‌هایی داشته، بر اثر ارتباط با خدای متعال، در جامعه‌ی خود چنین اثر می‌گذارد. این شهید بزرگوار نمادی از سربلندی و عزت ملت ما بود. اجتماع عظیم جهت بزرگداشت ایشان در تهران و مشهد و اصفهان و نجف‌آباد واقعاً عادی نبود. ملت ایران در هر فرصتی، وفاداری، ارزش‌مداری و ولایت‌مداری خود را اثبات می‌کند و این شهید، این فرصت را برای ملت ما ایجاد کرد تا ارادت خود را به انقلاب نشان دهند. به این نکته باید توجه داشت. مسئله صرفاً عاطفی و احساسی نبود و فراتر از اینها بود.

منظومه‌ی شهدای جدید ما، یعنی شهدای مدافع حرم، خیلی جالب است. آنها مسئولیت شما را سنگین، ولی کار شما را آسان می‌کنند. هزاران برنامه و عملیات تشکیلاتی هم که انجام می‌دادیم، این‌قدر جلو نمی‌رفتیم. با وجود این شهدای مظلوم و مقتدر، اتفاقات خوبی رخ داده و می‌دهد.

این قضیه نمونه‌های دیگری هم دارد و شهید حججی را از باب مثال عرض کردم. غرض آنکه جنابعالی در چنین زمان و مکانی هستید و باید آن را قدر بدانید.

 

وضعیت مساعد منطقه برای تحقق اهداف انقلاب

از نظر وضعیت محیطی و منطقه‌ای و بین‌المللی، تب و تابی در عالم است. ما الان به سمت اربعین می‌رویم که مانور جهانی شیعه و انقلاب اسلامی است. بشر چنین چیزی را تا به حال ندیده و نخواهد دید. این اجتماع بزرگ زیر پرچم سید و سالار شهیدان رخ می‌دهد و وضعیت بین‌المللی پیروان اهل‌بیت (علیهم السلام) را به‌سامان می‌کند.

یکی از سرداران سپاه قدس نکته‌ای را گفت که من قبلاً به آن توجه داشتم؛ اما خیلی برایم شیرین بود. ایشان گفت: سابقه نداشته که پیروان اهل‌بیت (علیهم السلام) در یک سنگر علیه یک دشمن بجنگند. این اتفاق در ماجرای حضور دشمنان پلید‌ رخ داد و مصداق این آیه شد: «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ؛[2] و [دشمنان] مكر ورزيدند و خدا [در پاسخشان] مكر در ميان آورد و خداوند بهترين مكرانگيزان است». از ایران و افغانستان و پاکستان و عراق و سوریه و... کنار هم، در برابر دشمن مشترک متحد شده‌اند و این پدیده‌ای جدید است که تا به حال سابقه نداشته است.

محیط عمومی منطقه‌ کمک‌کننده‌ی بزرگی است و عنایت و نصرت خدای متعال اینجا دیده می‌شود.

آقای اردوغان اخیراً دو سفر به ایران داشته است. سفر قبل برای دعوا با رهبر عزیز ما آمده بود و جلسه‌ای بسیار تلخ داشت. آقا ایشان را به‌شدت توبیخ و از مواضع او انتقاد کردند. چیزی نگذشت که همین آقا، با این تفاوت که موضع بالاتری در انتخابات پیدا کرده بود، خاضعانه ‌آمد و در تلاش بود که خطا‌های گذشته‌ی خود را اصلاح کند.

هشدار‌های آن روزِ رهبر عزیز را نشنیدند؛ اما زمانه به آنها ثابت کرد که باید تحت قیادت حکیم حرکت کرد و سخن حکیم را شنید و نوشید. وضع ما در منطقه خاص است. من بنای تحلیل وسیع ندارم و درباره‌ی ترکیه و اردوغان و موقعیت او بحث‌هایی است که به آن نمی‌پردازم. بحمدالله «كَلِمَةُ اللّهِ هِیَ الْعُلْیَا؛[3] كلمه‌ی خداوند والا و برتر است» در عراق و سوریه و لبنان به‌خوبی مشاهده می‌شود. اینکه در جا‌های دیگر عالم چه خبر است، بماند.

من همیشه مثال نیجریه را تکرار می‌کنم؛ چراکه دست‌کم گرفته شد و روی آن مطالعه نشد. خدا ان‌شاءالله شیخ مجاهد، آقای زکزاکی را نجات دهد و زمینه‌ی آزادی‌اش فراهم شود. اخیراً دختر‌های ایشان که مشغول تحصیل در ایران هستند، محضر آقا آمده بودند. کاش بودید و توجه حضرت آقا به آنها و دعا‌هایشان برای آن شیخ بزرگوار و همسرش را می‌دیدید.

این اتفاق باید مطالعه شود تا ببینیم خمینیون آنجا چه کرده‌ و چه لشکری آراسته‌اند که منجر به واکنش وحشیانه‌ی دشمنان شد.

بگذریم که این رشته سرِ دراز دارد...

 

درماندگی دشمنان انقلاب اسلامی

حال و روزِ دشمنان ما خیلی خراب است. یک نمونه‌اش در عربستان است. همه نگران حج امسال بودند و حتی شما، از سر محبت پیغام می‌دادید که نروم. خانواده‌ها نگران بودند و راستش را بخواهید، همه‌ی ما وصیت نوشته بودیم! وصیت ما شبیه وصیت‌های زمان جنگ بود. رژیم پوسیده‌ی پوکیده‌ی حقیقتاً مفتضح که عمیقاً نسبت به ملت ایران و انقلاب اسلامی کینه دارد، کینه‌ی خود را روی مردم یمن اجرا می‌کند و فکر نمی‌کرد که در یمن با چنین نیرویی مواجه خواهد شد. حاج قاسم می‌گفت: ملت یمن از ملت ایران مقاوم‌تر هستند. در روایات هم هست که یمن در جغرافیای ظهور نقش خاص دارد. همین رژیم پوسیده در برابر ایرانی‌ها خاشع و خاضع و دست‌به‌سینه بودند. کسانی که قبلاً حج مشرّف شده بودند، می‌گفتند: تا به حال چنین چیزی ندیده بودیم. خانم‌هایی با هیکل‌های نامناسب و پوشیه داشتند که در سفر‌های قبل، ایرانی‌ها را تحقیر می‌کردند. اما این‌دفعه می‌گفتند: اجازه می‌دهید کیف شما را ببینیم؟! شرطه‌ها سعی کرده بودند زبان فارسی یاد بگیرند و عید را تبریک می‌گفتند و خوشامدگویی می‌کردند. یادتان هست که در آن ماجرا، آقا با اینها چه کرد؟ ضرب جمهوری اسلامی را در یمن دیده‌اند.

حال و روز بقیه‌شان را هم می‌توانید ببینید و به عربستان از باب مثال اشاره کردیم.

خدا همه‌گونه مقدمات را فراهم آورده و یک دیوانه‌ی زنجیر پاره‌کرده، رئیس یک کشور مدعی ریاست تمدن شده است. ترامپیسم واقعاً نوبر است و خدای متعال به وسیله‌ی این الکلی افسارگسیخته و دیوانه و بی‌ادب که خارج از همه‌ی قواعد دیپلماسی دنیا رفتار می‌کند و مضحکه شده، آبروی جریان استکبار را برده است. متحدین آمریکا هم الان نمی‌توانند از او دفاع کنند. من محاسبه کردم و دیدم ما هیچ‌وقت در چنین وضعیتی نبوده‌ایم.

در انتخابات اخیر، در مقابله‌ی دو کاندید، دیدید چه افشاگری‌هایی شد. آقا فرمودند: اصلاً نیازی نیست شما دنبال مطالب دیگر باشید؛ آنچه افشا شد، برای رسوایی‌شان کفایت می‌کند.

کار شما خیلی جلو رفته است! چگونه می‌توانستید از واقعیت استکبار جهانی، پیش نسل جدیدی که گرفتار سونامی فضای مجازی شده است، رونمایی کنید؟! امروز اقدامات دشمن، بوق انجمن اسلامی شده و به کمک ما آمده ‌است. زمینه برای شما خیلی فراهم، ولی دشوار و پیچیده است. البته شما هم آدمِ میدان‌های پیچیده هستید. عمل کردن در صحنه‌ای که پیچیدگی ندارد، کار آسانی است.

 

مدد گرفتن از حضرت زینب (سلام الله علیها) برای خودسازی متفاوت

با این توضیحات، باید طوفان کنید و این انرژی عظیم عاشورایی را وسط صحنه‌ی مدرسه آزاد کنید و از زینب کبری (سلام الله علیها) مدد بگیرید.

شخصی در مورد حضرت شعر می‌خواند و می‌گفت: زن مگو، دست خدا در آستین! با خودم گفتم: ای شاعر بیچاره! اتفاقاً زن بگو.

در سرود بچه‌ها هم آمده بود که من دختر هستم، اما مجاهد هستم! دختر بودن افتخار است و ما در الگوی تعالی، بحث فراوان کردیم تا همین را بگوییم. این سخنان به ادبیات کهنه و سوخته‌ی قبل از انقلاب ارتباط دارد. شهید حججی حاصل دامن پاک است.

زینب کبری (سلام الله علیها) باید الگوی زنِ انقلاب اسلامی باشد. کاری که حضرت در پیچیدن طومار ظلم و ستم کرد، از کار سیدالشهدا (علیه السلام) و شهدای گران‌قدر کربلا، کمتر نبود. اگر بخواهم این مسئله را تحلیل کنم، این جلسه به جلسه‌ی روضه‌ای تبدیل می‌شود که تا به حال نشنیده‌اید.

کربلا باعث شد غل و زنجیر تا قیامت، از دستِ فکر و دل تمام بیچاره‌های عالم باز شود. حضرت به یزید گفت: من اصلاً تو را قابل نمی‌دانم که با تو حرف بزنم! تو که هستی؟![4] به این ترتیب او را له کرد و هیچ‌چیز برای او نگذاشت. تمام میراث ما در عرفان نظری نمی‌تواند جمله‌ی «ما رَأَیْتُ الّا جَمیلاً»[5] را شرح دهد. تمام سالکان عرفان عملی در برابر این عرفان نشسته‌اند. اگر زینب (سلام الله علیها) را می‌شناختند، همه‌ی کسانی که دختر دارند، پس از اسم زهرا (سلام الله علیها)، باید اسم دختران خود را زینب می‌گذاشتند. کسی به من گفت: خیلی دوست داشتم اسم دخترم را زینب بگذارم، اما به من می‌گویند: بخت بچه سنگین می‌شود! گفتم: خاک بر سر آن فهم!

از حضرت زینب (سلام الله علیها) مدد بگیرید تا یک خودسازی متفاوت برای یکدیگرسازی متفاوت داشته باشید. این مأموریت شما است: خودتان را قوی کنید.

 

اضلاع خودسازی همه‌جانبه

1. تقویت جسمانی

شما برای اینکه بتوانید نقش خود را به‌عنوان امانت‌دار بزرگ این میراث الهی و توحیدی، در این مقطع سرنوشت‌ساز از آخرالزمان ادا کنید و مقدمات را برای ظهور حضرت بقیت‌الله فراهم آورید، باید خودتان را قوی کنید و قوّت فکر و جسم و عمل و جان را در کنار هم داشته باشید. یک عنصر قوی می‌تواند امین و امانت‌دار و عزیز باشد. در واقع، معنای عزت، قوّت است؛ لذا قرآن در ترتیب اسماء الهی می‌گوید: «قَوِيٌّ عَزيزٌ؛[6] نيرومند شكست‏‌ناپذير».

در راهپیمایی و کوه‌پیمایی اردبیل فرصتی شد در مورد قوّت جسم صحبت کنم. شما را به همان بحث ارجاع می‌دهم؛ منتها با این تفاوت که به دختران عزیز عرض می‌کنم: آنچه در مورد قوّت جسم بیان کردم، هرچه برای پسر‌ها باشد، برای شما ده برابر می‌شود؛‌ زیرا شما مأموریت‌های ویژه‌ای دارید که پسران ندارند. آقا فرموده‌اند: ورزش برای خانم‌ها لازم‌تر است.

خودتان را قوی و چابک کنید و باطراوت و سلامت باشید. قواعد سلامت را خیلی جدی بگیرید.

‌به‌قدری عملیات خطرناک بیوتروریسم در جامعه‌ی ما جلو رفته که برادرم که متخصص این بحث‌ها است، می‌گفت: بیماری‌هایی را در جوانان می‌بینم که بی‌سابقه است. تغذیه‌ای را به ما تحمیل کرده‌اند که نیازی نداشته باشند سال‌های بعد، برنامه‌ای برای نابودی ما داشته باشند. بانوان ما وقتی توفیق مادری پیدا کنند، با این تغذیه توان تربیت فرزند یا ولادت فرزند دیگر را ندارند. لذا باید قوی باشید. قوّت جسم، زیرساخت قوّت‌های دیگر است.

 

2. تقویت اندیشه

قوّت فکر را هم مدنظر داشته باشید. قوّت فکر، با تفکر به دست می‌آید. برای تفکر و ورزیده شدن در آن، به ورودی‌های خوب نیاز دارید؛ باید خوب مطالعه کنید. هیچ‌کس از طریق درس خواندن‌های معمولی در مدرسه به جایی نمی‌رسد. مطالعاتی که از سرِ علاقه انجام می‌شود و زمینه‌ی تفکر را فراهم می‌آورد، انسان را اعتلای فکری می‌دهد. البته وقتی شما نمره‌ها و معدل‌های خوب دارید، افتخار می‌کنیم و به حضرت آقا هم اطلاع می‌دهیم؛ اما می‌دانیم چیزی که باید به آن افتخار کنیم، تفکر و مطالعات گسترده‌ی شما است. مثلاً دختر ما به دنبال بهترین کتاب‌ها و آخرین فراورده‌های خوب در زمینه‌های اعتقادی باشد و در توحید و نبوت و امامت و جهان‌شناسی و انسان‌شناسی، عطش مطالعه داشته باشد و ببیند چه کسی حرف تازه‌ای در تبیین درست انقلاب اسلامی گفته است.

 

3. تقویت جان

در کنار این دو، باید به دنبال قوّت جان هم باشید. طهارت باطنی و تقوا، قوّت جان را به دنبال می‌آورد. این قوّت، اتصال ملکوتی می‌خواهد و این اتصال ملکوتی، با صفای باطن و تقوا فراهم می‌شود، و جنس آلوده به جایی نمی‌رسد. طهارت روح مبنای این قوّت روحانی است. آنچه در این بین اهمیت دارد و ذکر منتخب حضرت حق محسوب می‌شود، نماز است که باید روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

از سحر غافل نشوید. نمی‌گویم خیلی طولانی و با خستگی باشد؛ اما گاهی کمی زودتر بخوابید و قبل از خواب، استغفار و ذکر داشته باشید و شامِ خوب، ولی زودهنگام بخورید. نهار باید سبک باشد؛ چراکه وضعیت انسان را خراب می‌کند؛ ولی شام باید خوب باشد، منتها زود خورده شود. نیم‌ساعت قبل اذان صبح بیدار شوید تا بفهمید حججی‌ها از کجا پرواز کرده‌اند. منتها این کار را بانشاط انجام دهید.

 

4. تقویت روان

قوّت روان داشته باشید و مسائل اخلاقی نظیر حلم و عفو و بزرگواری و کرامت را در وجود خود تقویت کنید. کسی که زود عصبانی می‌شود، انسان بسیار ضعیفی است. چنین انسانی زود از چشم همه می‌افتد. کسی که زود کم می‌آورد، در برابر مشکلات نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ لذا باید زود خود را اصلاح کند.

باید در این زمینه‌ها خود را قوی سازید و روی اراده‌ی خود خیلی کار کنید.

 

5. تقویت عمل

قوّت عمل هم مهم است و ماجرایی جداگانه محسوب می‌شود. قوّت عمل همین بحث مهارت‌ها است که این روز‌ها در مورد آن سخن گفته می‌شود. باید مدیریت زمان و قدرت سازمان‌دهی داشته باشید. صحنه را شناسایی کنید و در صحنه حضور یابید و آن را مدیریت کنید. صحنه‌ی شما، «مدرسه» است. روی مهارت‌های خود، از جمله مهارت کلامی و مهارت نویسندگی، کار کنید و خط خوب داشته باشید. خط نسل جدید مقداری خراب است؛ چراکه همواره تایپ می‌کنند.

از مدیریت منزل نیز غافل نشوید.

خدای متعال، مؤمن قوی را دوست دارد و همه‌ی این قوّت‌ها با ایمان به حضرت حق و ساحت قدس ربوبی و با اتصال به نماینده‌ی جمال و جلال حق که ولی‌الله الاعظم است، فراهم می‌شود. ایمان همه‌ی اینها را پشتیبانی می‌کند. کلمه‌ی مؤمن ضعیف نوعی تسامح است؛ اما چون در روایت آمده، بیان می‌شود. روایت نبوی است که: «خدای متعال از مؤمن ضعیفی که دین ندارد، متنفر است. پرسیدند: منظور چیست؟ حضرت فرمودند: کسی است که نهی از منکر نمی‌کند».[7] مؤمن باید قوی، غیور، اهل میدان و صحنه باشد و چه فرصتی بهتر از انجمن اسلامی برای قوی شدن؟!

راه میان‌بر برای قوی شدن، تعاون است. چنانچه با هم پیمان ببندید و هسته‌ی مرکزی انجمن اسلامی مدرسه را تشکیل دهید، این قوّت‌ها آنجا سرعت می‌گیرد.

 

قدر جوانی خود را بدانید

همه‌ی چیز‌هایی که گفتم، فقط و فقط و فقط در جوانی به دست می‌آید. شما اکنون از جوانی بهره‌مند هستید. وقتی جوانی برود، دیگر مرخص هستید! کسی که در جوانی از نظر روحی و ایمانی و جسمی و فکری و عملی قوی نشود، بعداً چیزی را کسب نمی‌کند. من به آقا عرض کردم: فردا نزد بچه‌ها جلسه دارم؛ چیزی بفرمایید تا به آنها بگویم. آقا حکیم است و حکیمانه فرمودند: «به بچه‌ها بگویید: قدر جوانی خود را بدانند». در جوانی باید به قله‌ی عرفان و عشق و عمل رسید. یادم نمی‌رود که آقا فرمودند: «بزرگی برای من نقل کرده‌اند که در یک مکاشفه دیدم عده‌ای می‌خواهند از یک مانع بزرگ عبور کنند؛ جوان‌ها می‌توانستند، اما خیلی از پیر‌ها نمی‌توانستند».

انسان با عنصر جوانی می‌تواند اوج بگیرد. قدر جوانی خود و قدر جوانی خود در انجمن اسلامی و قدر جوانی خود در عصر انقلاب اسلامی را بدانید.

ان‌شاءالله همیشه موفق باشید و مدارسِ امسال حال بهتری داشته باشند.

 



[1]. بقره: 112.

[2]. آل‌عمران: 54.

[3]. توبه: 40.

[4]. سید بن طاووس، اللهوف، ص۲۱۴ـ۲۲۰.

[5]. شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۱۵.

[6]. مجادله: 21.

[7]. حر عاملی، وسائل الشيعه، ج16، ص122.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *