جوان‌سازی؛ راهبرد احیای مساجد 1392/7/4



جوان‌سازی؛ راهبرد احیای مساجد
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد بر جوان‌سازی مساجد به عنوان راهبرد احیای کارکرد مساجد تأکید کرد.

 

به گزارش سایت افق‌ها به نقل از خبرگزاری شبستان از بجنورد، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد، امروز (4 مهر) در نخستین همایش «پیوند مسجد و مدرسه» که در بجنورد برگزار شد، در جمع روحانیون،  مدیران مجتمع‌های آموزشی و مربیان پرورشی خراسان شمالی به سه اصل ارزشی مساجد به عنوان بیت الله، خانه مردم و پایگاه حجت خدا اشاره کرد و گفت: جمع‌بندی مبنایی و تمدن اسلامی و جامعه‌پردازی ما در فرهنگ اسلامی نیز با محوریت مساجد شکل گرفته است.

 وی با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی بین مسجد و معبد تفاوت است؛ معبد را محل عبادت خواند و با اشاره به چند وجهی بودن نهاد دینی مسجد، عبادت را یکی از وجوه و کارکردهای مهم مساجد برشمرد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری، کارکردهای آموزشی، تربیتی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و بین المللی را دیگر وجوه دینی مساجد بیان کرد و افزود: به همین دلیل این اماکن در تمدن‌سازی اسلامی نقش اساسی دارند.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر کبیر انقلاب در خصوص مساجد و نوع نگاه مسجدمحوری ایشان و تعبیر «مسجد سنگر است، سنگر را حفظ کنید» تعمیم این نگاه ناب را منتج به خروج مساجد از مظلومیت و مهجوریت نام برد و با اظهار تأسف از اینکه این نوع نگاه رو به افول است، خواستار اهمیت دادن ویژه به کارکردهای مساجد شد.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: در زمان‌هایی اندیشه خطرناک سکولاریسم به این عرصه راه پیدا کرده بود و مسجد را در حد معبد تنزل داده بود، در حالی که مسجد در فرهنگ اسلامی متفاوت و متمایز با معبد است و یک نهاد اجتماعی فعال، موثر و حاضر در وسط صحنه است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به این‌که «با پیروزی انقلاب اسلامی در همه بخش‌ها به نگاه ناب اسلام برگشتیم و در مورد مسجد نیز یک بازگشت به آن نگاه ناب اتفاق افتاد» گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد دوباره به میدان آمدند و در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کردند و امروز در استمرار این احیاگری، آثار مسجد را در بیداری اسلامی با محوریت علمای دین، می‌بینیم.

 وی با اشاره به طرح‌های در دست بررسی مرکز رسیدگی به امور مساجد، تدبیر برای عمران معنوی مساجد را در رأس برنامه‌ها خواند و با تأکید بر جوان‌سازی مساجد اعم از نوجوان و کودک و تلاش برای حضور نسل جوان در احیای مساجد، تصریح کرد: متاسفانه بعضاً به خاطر کاهش جاذبه‌های مساجد، حضور جوانان در مساجد کمرنگ شده است که باید در راستای جذب جوانان مدبرانه وارد عمل شد.

 حجت الاسلام حاج علی اکبری، ارتباط و پیوند مدرسه و مسجد را در اولویت طرح‌های برنامه‌ریزی شده بیان کرد و افزود: این الگو در حال تدوین است که با محوریت مساجد اجرایی می شود.

 گفتنی است، نخستین همایش «پیوند مسجد و مدرسه» در محل کانون فرهنگی، تربیتی شهید باهنر شهرستان بجنورد برگزار شد.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *