تسلط ظالمان بر یک جامعه ناشی از ضعف مردم آنجاست 1393/3/23


پیوند های مرتبط »

تسلط ظالمان بر یک جامعه ناشی از ضعف مردم آنجاست
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: امکان ندارد کسی بر ما مسلط شود مگر بخاطر ضعف خودمان، مانند واقعه تاریخی "حره" که مردم مدینه پس از نپذیرفتن امامت علی(ع) و آل او(ع) مورد تجاوز وحشناک یزید به مال و ناموس و جانشان قرار گرفتند.

به گزارش سایت افق ها به نقل از سایت صبح قزوین حجت ‌الاسلام محمد جواد حاج‌ علی‌اکبری، در جمع احیا کنندگان شب نیمه شعبان در مسجد ولایت قزوین، ابراز داشت: شب نیمه شعبان یک شب خاص از لیالی قدر است.

وی افزود: شب نیمه شعبان شب افتتاحیه ی لیالی قدر است و به شب ۱۹ ماه رمضان ارتقاء پیدا می کند. سپس در شب ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان به اوج خود می رسد، بنابراین بسیاری از اعمالی که برای شب های قدر است در این شب هم  وارد شده است.

حجت ‌الاسلام و المسلمین حاج‌ علی‌اکبری درباره شب نیمه شعبان گفت: در این شب نماز و دعاهای زیادی توصیه شده است که نشان از ظرفیت عظیم این شب برای تقرب به درگاه الهی دارد و بهترین شب برای برطرف کردن موانع و نزدیک کردن خود به خدا است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد: یکی از دعاهایی که در این شب به عنوان منشور خواسته های ما در لیالی قدر باید مورد توجه قرار گیرد، دعایی است که پیامبر اکرم(ص) همواره در همه فرصت ها آن را می خواندند و جزو اعمال وارد شده برای این شب است.

احیاء (12)

وی توضیح داد: در ابتدای دعا می گوئیم ” اللَّهُمَّ اقْسِمْ” یعنی بخشی از آنچه که در این دعا می گوئیم نصیب ما بگردان و ادامه می خوانیم ” اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْیَتِکَ مَا یَحُولُ بَیْنَنَا وَ بَیْنَ مَعْصِیَتِکَ” یعنی صدر نشین خواسته های ما خشیت است و خشیت به معنای ترس از خدا است.

استاد حاج‌ علی‌اکبری در توضیح خشیت ابراز داشت: خشیت به معنای ترسی است که از علم و بصیرت نسبت به طرف مقابل ناشی می شود، درست مانند زمانی که ما در مقابل انسان بلند مرتبه ای قرار می گیریم و در این شرایط مراقب تمامی حرکات و گفتار خود هستیم و مومن در برابر خداوند چنین حالتی پیدا می کند.

وی اضافه کرد: اگر خدای متعال را بشناسیم،  بر اثر احساس حضورش در قلبمان حالت خضوع و خشوع ایجاد می شود، استکبار و غرور و انحراف از بین می رود اما در حال حاضر مبتلا به گناه می شویم زیرا خود را در برابر امر حق نمی بینیم.

این استاد اخلاق اذعان داشت: در این بخش از دعا از خداوند می خواهیم که بر اثر خشیت، بین ما و گناه فاصله بیفتد و این همان تقواست و قلب صفات انصار المهدی، تقواست.


منظور از حکمت در قرآن طاعت است

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری ادامه ی دعا را اینگونه بیان کرد: در ادامه دعا می خوانیم ” وَ مِنْ طَاعَتِکَ مَا تُبَلِّغُنَا بِهِ رِضْوَانَکَ” به معنای این که خداوندا به من از طاعت برای خودت سهمی بده که مرا به مقام رضای تو برساند.

وی اعلام کرد: در قرآن داریم که خداوند به هر کس بخواهد حکمت می دهد و بنابر سخن معصومین(ع) حکمت همان عبادت است که طاعت انسان را به جایی می رساند که تمام وجودش تحت امر خدا باشد.

 رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان کرد: بخش دیگر دعا این است که ” وَ مِنَ الْیَقِینِ مَا یَهُونُ عَلَیْنَا بِهِ مُصِیبَاتُ الدُّنْیَا” به این معنی که خدایا مرا به یقینی برسان که مصیبت های دنیا بر من آسان شود، زیرا دنیا محل سختی و مصیبت است اما این سختی می تواند رشد دهنده باشد به شرطی که انسان در غالب زندگی معنوی باشد.

وی با یادآوری صحنه شهادت حضرت علی اصغر در ظهر عاشورا، گفت: گاهی مصیبت ها بسیار سنگین است اما برای عبور از آن و به یقین رسیدن باید مانند امام حسین(ع) رفتار کرد که پس از شهادت فرزند کوچکش فرمود، خدایا این برای حسین آسان است زیرا تو می بینی.

احیاء (9)

دعای حقیقی خط و مشی زندگی را مشخص می کند

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان ابراز کرد: ادامه دعا اینگونه است که ” اللَّهُمَّ أَمْتِعْنَا بِأَسْمَاعِنَا وَ أَبْصَارِنَا وَ قُوَّتِنَا مَا أَحْیَیْتَنَا وَ اجْعَلْهُ الْوَارِثَ مِنَّا” یعنی خداوندا تا زمانی که زنده هستیم ما را از قدرت گوشها و چشمهایمان بهره مند ساز و پس از مرگ آن ها را وارثان ما قرار بده.

وی تشریح کرد: دعای حقیقی آن است که مشی زندگی را معین کند و صرفا زبانی نباشد، در این دعا حضرت محمد(ص) به یاد می دهند که از نعمت ها به اندازه کافی و به شایستگی استفاده کنیم.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: ادامه دعا این گونه  است که ” وَ اجْعَلْ ثَارَنَا عَلَى مَنْ ظَلَمَنَا وَ انْصُرْنَا عَلَى مَنْ عَادَانَا” در این بخش از خداوند میخواهیم که بر دشمنانمان مسلط شویم و از آن ها انتقام بگیریم، منظور دشمنان اعتقادی است که باید در مقابل آن بصیرت و آگاهی داشت.

وی اذعان داشت: ما در آخرالزمان بخشی از این قسمت دعا را به صورت خفیف تر در انقلاب اسلامی ایران دیدیم و ان شاءالله شاهد متلاشی شدن رژیم صهیونیستی و آمریکا با ظهور امام زمان(عج) نیز باشیم.

این استاد اخلاق ادامه دعا را اینگونه بیان کرد: “وَ لا تَجْعَلْ مُصِیبَتَنَا فِی دِینِنَا” یعنی مصیبت ما را در دینمان قرار نده و سلامت در دین به قدری مهم است که وقتی پیامبر خاتم(ص) از شهادت در محراب به امام علی(ع) خبر داد، امام اولین سوالی که پرسیدند این بود که آیا من در آن لحظه دارای سلامت دین هستم یا نه.


تسلط ظالمان در یک جامعه ناشی از ضعف مردم آن است

استاد حاج علی اکبری اذعان داشت: در ادامه میخوانیم ” وَ لا تَجْعَلِ الدُّنْیَا أَکْبَرَ هَمِّنَا” و این به این معناست که نباید تمام زندگی را وقف دنیا کرد و در حد برآورده کردن نیازهای خود و خانواده تلاش دنیایی کافی است اما بیشتر از آن ناپسند است و در مسابقه ی تجمل هیچ برنده و بازنده ای وجود ندارد.

وی در شرح بخش پایانی دعا گفت: ” وَ لا مَبْلَغَ عِلْمِنَا وَ لا تُسَلِّطْ عَلَیْنَا مَنْ لا یَرْحَمُنَا” به این معنی است که خدایا ظالمان،  کسانی که بر ما رحمی ندارند را بر ما مسلط نکن و نکته ی مهم این است که امکان ندارد کسی بر ما مسلط شود مگر بخاطر ضعف خودمان، مانند واقعه  تاریخی “حره” که مردم مدینه پس از نپذیرفتن امامت علی(ع) و آل او(ع) مورد تجاوز وحشناک یزید به مال و ناموس و جانشان قرار گرفتند.

مراسم احیای نیمه شعبان به همت هیئت دانشجویی خادمان مهدی(عج) در مسجد ولایت با برنامه های مختلف برگزار شد.



لطفاً نظر خود را درباره این مطلب بنویسید:
نام :


پست الکترونیکی :

کد تصویر:

نظر شما : *